الفصل الرابع
*********
وتحضن دبدوبها علشان تنام .. وتغمض عنيها و لسه هتنام يرن تليفونها
لين : ألوهات
ساره : السلام عليكم ياحبيبتي
لين : وعليكم السلام
ساره : أخبارك ايه ياقلبي ؟
لين : الحمد لله .. وأنتي عامله ايه ؟
ساره : الحمد لله .. بس
لين ( بقلق ) : بس ايه ؟؟ في ايه ؟؟ايه اللي حصل ؟؟ حد حصله حاجه ؟؟ أنتي كويسه ؟؟
ساره : هههههههههه أهدي أهدي .. ( وبفرحه ) أنا جااااااااااااااااااااااااا لي عررررررررررررررررررررررررر ريس
لين : لالالالا .. مش ممكن .. بتهزري .. لالا مش معقول .. لولولولللللللللللي .. مبرووووووووووووك ياقلبي .. لالالا مش ممكن .. أنا مش مصدقه نفسي
ساره : هههههههههههههههههه بيمدحوا العقل والله .. أيه يابنتي كل ده .. ده أنا بقولك جالي عريس .. أمال لو قلتلك فرحي بكره كنتي عملتي ايه
لين : نعم نعم .. والله كنت قتلتك .. أصحاب من أبتدائي إحنا علشان أكتشف إنك هتتجوزي قبلها بيوم .. ع العموم .. مش ده المهم دلوقتي .. يلا أحكي .. عايزه اعرف كل حاجه
ساره : للأسف هتستني الحلقه الجايه لأني لازم أقفل .. بس هقف الحلقه دي علي إنه شاب ملتزم و متدين .. يعني فيه أهم حاجه أنا عيزاها
لين : ربنا يفرح قلبك و يسعدك يارب يا أحلي سارونه في الدنيا
ساره : آآآآآآآآآآمين أنا و أنتي يارب .. يلا بقي .. السلام عليكم
لين : و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
قفلت لين مع ساره و قعدت تفكر و تقول
لين : ماشاء الله عليكي ياساره .. طول عمرك بتتمني واحد متدين علشان تحافظي علي إلتزامك و تدخلوا الجنه سوا .. كان نفسي أنا جاسم نبقي كدا .. بس ياتري هنعرف نتغير ؟؟؟
****************
بعد يومين في الجامعه
****************
لين : ساره
ساره : نعم
لين ( بتردد ) : أنا هنزل شويه و هاجي
ساره ( بشك ) : ليه ؟؟
لين : هشوف جاسم و هاجي
ساره ( بضيق ) : لين أنتي عارفه إني مش بحب كدا .. وقلت ميت مرهالبنت اللي الناس بيشوفوها وهي ماشيه مع ولد بيعرفوا إنها مش كويسه ولا يمكن يغيروا صورتهم عنها بعد كدا
لين ( بضيق ) : والله ماحد بيشوفنا .. أحنا بنبقي قاعدين في مكان بعيد وممتداري
ساره : لاحول ولاقوة إلا بالله .. يعني انتي مش خايفه من ربنا و خايفه من الناس .. و كمان في مكان محدش شايفكم فيه .. الله أعلم ايه اللي ممكن يحصل
لين ( بزعل ) : الله يسامحك ياساره .. أنتي عارفه إني لايمكن أسمح بإن اللي في بالك يحصل .. ده غير إن جاسم كمان بيحبني و بيخاف عليا ولايمكن يفكر كدا .. بجد زعلتيني
ساره : حبيبتي متزعليش .. أنتي عارفه أنا بحبك قد أيه .. ولو أنا منصحتكيش و وقفت في وش الخطر اللي هيحاوط بيكي .. مين هيعمل كدا غيري ؟؟؟ يالين أنا بخاف عليكي أكتر من نفسي .. وبعدين أنتي متعرفيش جاسم بيفكر إزاي .. ممكن يكون بيمثل الحب و جواه غير كدا
لين : ماشي ياساره .. هروح و هاجي بسرعه
ساره : أوووووف .. بردو يالين مصممه .. ماشي .. " من ترك شيئا لله عوضه الله خير منه "
لين : بسرعه بسرعه ( وتروح لجاسم )
ساره في سرها : لاحول ولا قوة إلا بالله .. ربنا يهديكي يا لين .. أنا فعلا مش مطمنه للإنسان ده .. و هي مش حاطه في دماغها غير إنها بتحبه .. حتي مش بتفكر في الذنب اللي بتاخده .. لاحول ولاقوة إلا بالله .. ربنا يهديكي .. يااااااااااارب
**************
عند جاسم و لين
**************
جاسم : أهلا بقلبي و بروحي
لين : أهلا بيك
جاسم : مش هتسلمي عليا بردو
لين ( بسرعه ) : لاعيب .. كدا كويس
جاسم : مع إني زعلان .. بس هعديها علشان خاطرك .. المهم .. أنتي عامله أيه
لين : انا كويسه الحمد لله .. وأنت ؟
جاسم : أنا زي الفل لأنك كويسه .. عملتي ايه في موضوع العريس ؟
لين : لسه قدامي شهر علشان أرد .. و هقولهم إني مش مستريحه و مش هوافق
جاسم : طيب
لين في سرها : أمممممممم .. أنا حاسه بخانقه وانا قاعده معاه .. كلام ساره أثر فيا
جاسم : أيه رحتي فين ؟؟
لين : لا معاك .. بس لازم أمشي دلوقتي بقي
جاسم ( بأستنكار ) هو أحنا لحقنا .. ده أحنا مكملناش 5 دقايق
لين : معلش .. ساره مستنياني ضروري
جاسم : طيب ماشي ( وفي سره ) مبقبلهاش ساره دي .. دايما وقفالي في الزور
لين : سلام
جاسم : سلام
************
تذهب لين لساره
************
لين : أنا جيت .. ومتأخرتش علشان خاطرك أهوه
ساره : ليه مش عايزه تفهمي أنه مش علشان خاطري .. وأنه علشان خاطر ربنا
لين : وهو أنا زعلت ربنا في ايه بس .. أنا حتي سلام بالأيد مبسلمش
ساره : لين أحنا كام مره أتكلمنا في الموضوع ده .. وقلتلك كام مره إنك لما تكلميه أو تقعدي معاه أو تسمعي منه كلمه حلوه أو تقوليله كلمه حلوه .. كل ده حرام .. وبيغضب ربنا .. وهقولك للمره المليون " من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه "
لين : أنا واثقه إن جاسم هو الخير ليا .. مش هلاقي حد يحبني و يخاف عليا زبه .. ولا هلاقي حد في رجولته .. ده بيهلك نفسه علشان يصرف علي مامته و إخواته
ساره : دي برؤيتك أنتي .. لكن رؤية ربنا مختلفه .. و ......( تقاطعها لين )
لين : يالهوووووووي ... أوووووووووووووف
ساره : بقولك رؤية ربنا تقوليلي أوف
لين : لا مش قصدي
ساره : امال قصدك ايه ؟؟
لين : شوفي مين جاي هناك .. اووووووف بجد
ساره : مين ؟؟
لين : .........
ياتري مين اللي جاي ؟؟ وياتري الفصل الجاي هيكون تغير في حيات أبطال روايتنا ولا لأه ؟؟
أستنونا في الفصل الخامس من روايتنا
" لازم أتوب "
بقلمي .. أختكم
Farsat Alaksa
إرسال تعليق