الفصل الخامس
***********
ساره : مين ؟؟
لين : حسناء .. ومعاها واحده تانيه غريبه
ساره : حسناء مين يابنتي ؟
لين : أوف أوف .. بعدين بعدين
حسناء : هااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااي
لين ( من تحت درسها ) : هايات .. كيفك حسونه
ساره في سرهها : حسونه ؟؟ الله يكسفك يالين ده دلع تدلعيه لبنت
حسناء : كويسه و فل الفل .. وأنتي كيفك ؟؟
لين : أنا كويسه الحمد لله .. مش هتعرفينا ؟؟
حسناء : آه صح .. دي صفاء بنت خالتي و زميلتي في الدفعه .. و دي لين يا صفاء
صفاء : أهلا وسهلا
لين : أهلا بيكي ياقمر .. و دي صديقتي الصدوقه ساره
حسناء : أهلا .. تشرفنا
ساره : الشرف ليا .. بس معلش يابنات أن لازم أطلع للدكتور علشان في مشروع لازم يقيمه
البنات : اتفضلي ( ومشت ساره )
حسناء : وأنا كمان همشي علشان عندي بحث لازم أسلمه .. أستنيني مع لين ياصفاء بدل ماتقعدي لوحدك .. عندك مشكله يالين ؟؟
لين : نيفر ( never ) .. دي صافي تنورني
صفاء : مرسي
حسناء : يلا بقي .. سلاموز اللوز ( ومشت )
وبعد حوار طويل بين لين و صفاء يرن تليفون صفاء
صفاء : عن إذنك ياقمر هرد
لين : براحتك خالص .. لو تحبي ممكن أقوم ( شايفين الذوق .. ودي مداخله بسيطه من كاتبة الروايه ^^ )
صفاء : لالالالالالالالالالالا .. خالص .. خليكي قاعده أنا مش بيفرق معايا
ألو .. آه ياحبيبي لسه في الكليه .. طب ليه يعني ؟؟ أمممممممممممم ماشي :(((((
خلاص مره تانيه ... سلام
معلش يالين طولت عليكي
لين : ولا يهمك .. بس ليه قلبتي كدا ياقمر
صفاء ( بضيق ) : ابدا .. كنت متفقه مع خطيبي نتقابل بس مشي خلاص
لين : أيه ده .. أنتي مخطوبه .. طب مش لابسه دبله ليه
صفاء : آه معلش .. أقصد حبيبي و خطيبي مستقبليا ^^
لين : أحم .. وبتقوليها كدا عادي ؟؟ مش بتتكسفي
صفاء : و أتكسف لي .. مفيش حد ولا حاجه أتكسف منها
لين :لالالالالالالالالالالالا .. أنا بتكسف خالص
صفاء : أممممممممممم .. بتتكسفي خالص .. يعني بتحبي .. صح ؟؟
لين ( بكسوف ) : آه
( حاسين إن بقي في مجاهره بالمعصيه في الموضوع ؟؟ دي بردو مداخله بسيطه من الكاتبه )
صفاء : أيه الكسوف ده يابنتي .. مفيش حاجه مستاهله .. طب يلا بقي أحكي عن حبيبك
لين : لا احكي انتي الأول
صفاء : ماااااااااااااااشي .. بصي .. هو واحد معايا في الدفعه قعدت جمبه كذا مره بالصدفه .. و بعدين أتعرفنا علي بعض .. ومره علي مره حبينا بعض
لين : أها .. علي فكره .. حبيبي معاكي في الدفعه
صفاء : أها .. مين هو ؟؟
لين : معتقدش إنك تعرفيه لأنه مش بيحتك ببنات خالص .. بس عموما أسمه جاسم
صفاء : أيــــــــــــــــــــــــ ــــــــــه ( صـــــــــــــــــــــــــ ــــدمـــــــــــــــــه )
لين ( بقلق ): ايه .. في ايه ؟ وشك أتقلب ليه بقي ؟؟ أنتي تعرفيه
صفاء : أعرفه ؟؟ ( و تطلع تليفونها و تفتح الصور و توريها للين ) هو ده ؟؟
لين ( بصدمه ) أيه ده ؟؟ أنتي متصوره معاه ليه .. ده اخوكي ؟؟ صح ؟؟
صفاء : لأه ده مش اخويا .. ده حبيبي
لين ( بعدم تصديق ) : لالالالالالالالالالالالالا لا .. أنتي كذابه .. و أكيد حسناء مصلطاجي علشان توقعي مابيننا ( و تعيط )
صفاء : والله أبدا .. انا كمان مصدومه زيك .. و هثبتلك إني مش كذابه ( تطلع فونها و تتصل علي جاسم و تشغل الأسبيكر )
جاسم : ألو
صفاء : ( بزعل ) ألو
جاسم : أيه ياقلبي مالك .. صوتك زعلان ليه ؟؟
صفاء : لا .. مش زعلانه .. بس مضايقه علشان انت مشيت
جاسم : معلش ياقلبي .. ما انا قلتلك إن بابا عايزني ضروري
صفاء : طب قولي بتحب كام واحده غيري ؟
جاسم : واحده بس .. وهي قلبي وروحي و عقلي
صفاء ( وهي بتعيط ) مين دي ؟؟
جاسم : هههههههههه .. بتعيطي ليه بس .. اكيد أنتي ياهبله .. بعدين انا مش قلتلك إني من ساعة ماعرفتك مبقتش بكلم غيرك
صفاء : طيب ماشي .. يلا سلام دلوقتي
جاسم : سلام ( ويقفل )
صفاء : سمعتي بودنك إني مش كذابه ( وبحزن ) واضح إن أتضحك علينا
لين : ( مـــــــــــــــــصدومه ) وكمان بباه كلمه .. ده قالي إن بباه ميت وهو اللي بيصرف علي إخواته
صفاء ( بإنفعال ) كذاب .. هو أصلا معندهوش إخوات
لين .. يعني كل ده كان بيك ...
وتتفاجئ باللي قدامها وتقطع كلامها و .......
ياتري مين اللي أتفاجات بيه لين ؟؟ وياتري ايه اللي هيحصل بين جاسم ولين و صفاء ؟؟
عايزين تعرفوا ؟؟
أستنونا في الفصل السادس من يوميات
" لازم أتوب "
بقلمي .. أختكم
Farsat Alaksa
إرسال تعليق