يوميات يارا وأسر (7)

0 comments


الحلقة السابعة ( يوم الاربعاء)
 


وقفنا فى المرات السابقة عندما خرجت يارا مع نادين لتتجهز للمقابلة
..

وفى تمام الساعة السادسة


.

يارا: يلا ياماما انا لازم البس مش عارفة اعمل ايه انا خايفة اوى

والدة يارا: متقلقيش ياحبيبتى روحى صلى ركعتين لربنا واعى تانى اللى فيه الخير يكون

يارا: حاضر ياست الكل مع انى ياماما خايفة يشفوكى يغيرو رأيهم ويتقدمولك انتى ياعثل

والدة يارا: ربنا يخليكى يابنتى دايما مفرحة قلبى

وخرجت والدة يارا وتركتها لتتجهز وتلبس
.
.

والدة يارا: يلا يا أحمد ( والد يارا) مفيش وقت بعد أزنك محتاجين جاتوه وحاجات ساقعة وكدة

والد يارا: حاضر ياحبيبتى هنزل .. الولاد كبرونا يا ياسمين تخيلى يارا اللى كانت بتلعب بالعروسة كبرت وبيتقدمها عريس

والدة يارا: آه الايام بتعدى يارا متدينة ومحترمة وعمرها مزعلتنا ربنا يبارك لها

والد يارا: طيب يا غالية انا هنزل دلوقتى وبعدين ارجع ننتظرهم
.
.
بعد ساعتين كل حاجة كانت جاهزة
.
.

ترررررررررن
جرس الباب

السلام عليكم اهلا ياعمى

اهلا يا آسر اتفضلوا اهلا يا أستاذ اهلا ياحجة ازيك ياندين ... حتى انتهت السلامات ودخل الجميع
.
بعد ثوانى من الصمت
.

والدآسر: بعد ازنك يا استاذ احمد ندخل فى المهم

أحمد: اتفضل يا استاذ محمد(والد آسر) خير ان شاء الله

محمد: يعنى احنا جايين انهاردة نناسب اسرة كريمة وعيلة كريمة ونطلب بنتك يارا لابنى آسر

أحمد: دى حاجة تشرفنا .. بس البنت صغيرة على الجواز ولسة قدامها سنين دراسة

محمد: ان شاء الله نعمل خطوبة والجواز فالجامعة وتكمل تعليمها فبيت جوزها

أحمد: طيب مفيش مشاكل

.... بعد ساعة من الحوارات مين هيجيب العفش والفرح وايه على مين

أحمد : طيب بعد ازنكم ننده العروسة ياسمين لو سمحتى ادخلى ليارا

.
.
وفى غرفة يارا كان الجو متوترا لانها كانت متوترة جدااا جدااا ولكنها من داخلها سعيدة وراضية

ياسمين ايه ياحبيبة ماما الجمال ده ربنا يحفظك من عينى وعينهم بس محطتيش مكياج ليه

يارا: لا ياسوسو هما ياخدو الجمال الربانى كفاية ده انا عنيا متكحله خلقة ربنا
وشكرا اوى كدة


ياسمين: طيب ياحبيبتى دايما جميلة من غير حاجة يلا بينا نخرجلهم عشان نقرأ الفاتحة ونعاهد الواد القمر اللى برة دة انك مش هتكونى غير ليه

يارا: متكسفنيش بقى ياماما اللى تشوفوه انا هعمله

.
وخرجت يارا وكانت فى قمة جمالها ورقتها لما كانت فيه من هدوء وبساطة
وبعد ان حيت الجميع اخرج أسر علبة بها خاتم له فصوص صغيرة فى قمة الرقةوقدمه لها

آسر: بعد ازنك يا عمو احمد هلبس ليارا الخاتم دة بمناسبة قرائة الفاتحة

أحمد: الخاتم جميل ماشاء الله اتفضل

يارا: بعد ازنك ياطنط نادية ممكن حضرتك تلبسيهونى (وكلها خجل وفى قمة الكسوف
نظر الجميع لها وهم معجبين بأدبها وجمالها الداخلى والخارجى

نادية والدة آسر: طبعا ياحبيبتى هاتى ايدك

وبعد ان البستها الخاتم فرح الجميع وقرأوا الفاتحة وسمح ابو يارا لها وآسر ان يجلسو معا امامهم فى التراس
.
.

آسر: اظن كدا بقى ملكيش حجة

يارا: هه

آسر: انتى على طول متلغبطة كدا وساكتة

يارا: لا خالص بس كل المواضيع دى جديدة عليا

آسر: ياحبيبتى هى خطوبة سنة لحد متخلصى ثانوية واول متدخلى الجامعه هنتجوز

يارا: ان شاء الله بابا اتفق مع عمو انهم هيكتبو الكتاب فى نص السنة اول مأتم 18 سنة

آسر: اه ان شاء الله هتبقى زوجتى

يارا: اه ان شاء الله يا آسر

آسر: اخير قلتى اسمى من غير مستر هههههههه

يارا: خلاص لو زعلتك اقول مستر مفيهاش حاجة

آسر: انتى تقولى اللى تحبيه ولا يهمك ربنا يقدرنى وأحافظ عليكى يا يارا

يارا: تقريبا حد جوه بينادى عليا

آسر: بردو عايزة تهربى يابنتى كفاية كسوف انا بقيت خطيبك وكتب كتابنا كمان شهرين

يارا: اه بعد شهرين
آسر: انتى بدأتى تحبينى؟؟ ولا بتحبينى


وظل الحوار قائما حتى سمعوا الصوت ينادى : ياراااااااا
.
.


لو عايزين تعرفوا مين بينادى
ويارا ردت قالت ايه
وايه حصل بين يارا وآسر



تابعونا
.
.
 



بقلم
♦ أســـــــــــ♥ــــــــماء ♦


إرسال تعليق